12.-13.7.2002  Tampereella

Lindholm taitavin rengasvalinnoissa

Kuva: Mikko Järvinen/rallisport.net

Ralliautoilun viidennen SM-osakilpailun Tampereen Exide Rallin alkutahdit isossa A-ryhmässä löi Juuso Pykälistö Toyota Corollalla. Huomionarvoista on,
että 26-vuotias Pykälistö kilpaili Tampereen ympäristön vauhdikkailla sorateillä vasta toista kertaa WRC-kalustolla.

Nuorukainen menetti kärkipaikkansa ennen huoltotaukoa ajetulla kolmannella erikoiskokeella, jossa Sebastian Lindholm löysi hyvän ja rennon rytmin.

– Ehkä sisuunnuin hieman, kun startti epäonnistui. Ahdot olivat liian alhaalla ja kone melkein sammui lähtöviivalle. Heti lähdön jälkeen ajo alkoi sujua ja tunsin heti,
että pätkä tuli hyvin, kertoili 4,1 sekunnin turvin johtoon siirtynyt Lindholm.

Alkupään erikoiskokeilla irtosora tuntui hidastavan ensimmäisinä reitillä liikkuneita kilpailijoita. Niinpä kolmikko Janne Tuohino, Jouni Ahvenlammi ja Juha Kangas olivat voimattomia takana tulevien hyökkäyksen edessä.
Toinen pätkä oli tosin täysin puhdas irtokivistä ja siellä Ahvenlammi latasi kolmen sekunnin pohjat.

– Haittaa oli juuri ykkös- ja kolmospätkällä, jossa ajat paranivat selvästi meidän jälkeen, Tuohino ja Ahvenlammi vakuuttelivat.

Renkaat pääosissa

Lindholm jatkoi tauon jälkeen vauhdikasta etenemistään voittaen neljännen EK:n, mutta Pykälistö iski takaisin viitosella ja kavensi eron jälleen viiteen sekuntiin.

Jouni Ahvenlammi menetti lopullisesti pelin viitosella, jossa rengasrikko vei kallista aikaa yli puoli minuuttia.

– Huomasin kyllä pienen osuman, mutta en olisi uskonut renkaan rikkoutuvan noin helpolla, Jouni harmitteli pudoten lopputuloksissa seitsemänneksi.

Kaksi viimeistä erikoiskoetta kurvailtiin Mouhijärven perinteisillä ralliteillä ja vesisade tuli kuvaan sotkemaan rengasvalintoja.
Kilpailijat olivat jo ehtineet lähteä edellisestä huollosta ennen kuin taivas aukeni.

Basti Lindholm oli taitavin rengasvalinnassaan ja voitti näytöstyyliin molemmat pätkät ja varmisti siten voittonsa lopulta reilun 23 sekunnin erolla toiseksi nousseeseen Pasi Hagströmiin.

– Loppu tuli tosi hyvin ja tiesin, että minulla oli alla juuri oikeat renkaat.
Yhtään ei olisi ollut enää varaa kiristää. Edellisen osakilpailun epäonnistumisen jälkeen tämä voitto kovassa seurassa tuntuu todella hyvältä, Basti kertasi.

Hagström ohitti lopussa 12 sekunnilla Juuso Pykälistön, joka valitsi aivan liian kovan rengasseoksen vesisateeseen.

– Tiesin jo ennen päätöspätkiä, että ajamalla ei ole enää mahdollisuutta voittoon sen verran huolella rengasvalinta meni mönkään. Kilpailu kulki muuten ihan kivasti, kun olimme siihen saakka tiukasti mukana voittokamppailussa, Juuso totesi.

Puhakan ylivoimaa

Exide Rallissa viidenneksi kovinta vauhtia piti yllä Mitsubishillä Jouko Puhakka, jolle ei löytynyt mitään vastusta isossa N-ryhmässä. Miehellä on useita haastajia, joista ei yksikään pystynyt asettamaan Puhakan ryhmävoittoa kyseenalaiseksi.

Kun omasta ryhmästä ei vastusta löytynyt, taisteli Puhakka kunniakkaasti kärkisijoituksista tehokkaampia WRC-autoja vastaan.

– Koko kilpailupäivä kulki ongelmitta ja näillä teillä pääsi todella nauttimaan ajamisesta. Vaativilla pätkillä nuottien täytyy toimia ja niihin täytyy myös luottaa, SM-pistejohtoaan voitollaan vankistanut Puhakka vakuutti.

Jouni Ampuja oli suurimman osan kilpailusta ryhmäkakkosena, vaikka matkan varrelle yksi pyörähdys mahtuikin. Kolmospaikka oli melko tuulinen,
kun vielä kilpailun lopussa kärkipäästä joutuivat keskeyttämään Antti Asunta ja Heikki Westerlund ulosajoihin sekä PR-Racingin Olli Harkki sähkövikaan. Keskeyttämään joutuneen kolmikon takaa pronssipaikalle nousi tasaisesti ajanut Tomi Hallia.

Tukiaisen putki jatkuu

Keuruun nopea VW-kuski Tomi Tukiainen vahvisti myös kärkipaikkaansa pienemmän a-ryhmän pistetaulukossa. Voittomarginaali meni tosin lopussa tiukoille, kun Harri Rämänen rutisti päätöspätkän vesisateessa 3,3 sekunnin päähän.

– Meillä oli Harrin kanssa kova kisa, mutta mielestäni pystyin hyvin kontrolloimaan tilannetta. Viimeisen liukkaan EK:n tulin varman päälle, kun renkaat olivat jo aika lopussa, Tukiainen kertoili hymyillen.

Laukaan tulevaisuuden lupaus Juha Häkkinen nousi Nissanilla lopussa kolmanneksi, kun kaksi kovavauhtista spinnausta olivat kilpailun alussa laskeneet nuorukaisen osakkeita.

Katajamäellä varmat otteet

Jo ennen Exide Rallin lähtölipun heilahdusta Kosti Katajamäki, 24,
painotti varmaa ja tasaista suoritusta, kun edellisessä osakilpailussa nuorukainen kävi kertaalleen puskassa.

– Kilpailu oli tiukkaa Jari Rossin kanssa. Yritin repäistä eroa tosissani kolmannella EK:lla. Siellä oli kyllä yritystä ja meinasin poistuakin pari kertaa ja silti ajoimme samoille sekunneille, Kosti kertoi.

Taisteluparin ero oli vain kaksi sekuntia neljännen EK:n jälkeen, mutta seuraavalla taipaleella Rossi sortui ulosajoon.

– Sen jälkeen minulla oli jo vähän varaa tarkkailla tilannetta, mutta tulimme silti lopun kovaa, voittaja myönteli.

Katajamäki voitti ryhmänsä lopulta 33 sekunnilla ennen Mikko Hirvosta.
Opel Astra-kuskien kolmoisvoiton sinetöi Ilkka Kärpänen.