Lindholm karisti haastajansa SM-Exide Rallissa

Kauden viides SM-ralli ajettiin Tampereella lämpimässä mutta pilvisessä säässä. Sebastian Lindholm oli Peugeot 206:n ratissa haastajiaan nopeampi ja ajoi kaikkiaan neljälle erikoiskokeelle pohja-ajan. Lindholm johti kisaa ensimmäiseltä erikoiskokeelta aina maaliin saakka ja oli syystäkin tyytyväinen päiväänsä:

– Hieno kisa, ei mitään ongelmia. Kaikki meni käsikirjoituksen mukaan. Viimeisellä erikoiskokeella tuli välillä rankastikin vettä, mutta sehän oli sama kaikille, joten ei siitäkään ongelmia koitunut, hän kertasi päiväänsä.

SM-sarjaa johtava Janne Tuohino sijoittui Ford Focuksellaan kakkoseksi, kiristettyään viimeisellä erikoiskokeella ohi Hyundain Accent WRC:llä kisanneesta Jussi Välimäestä.

– Yhtään kovempaa en olisi voinut seiskaa ajaa, ihan täyttä yritin koko ajan, kertoi Välimäki maalissa onnitellessaan Tuohinoa.

– Menetin pelin kakkossijaan oikeastaan jo EK 4:lla, joka oli aivan irtosoran peittämä ja pitoa ei löytynyt ollenkaan, jatkoi ykkösenä reitillä liikkunut Välimäki.

Janne Tuohinon kasvoilla ei kakkossijasta huolimatta leveää hymyä näkynyt:

– Voittajat aina muistetaan, mutta täytyy olla tyytyväinen loppupäivään, hän ilmoitti.

Aamun kahden erikoiskokeen jälkeisellä tauolla Tuohino oli harmissaan, sillä oli jo silloin jäänyt Lindholmille 12,5 sekuntia ja oli Välimäkeäkin yli kolme sekuntia perässä.

– Peiliin pitää katsoa, en vaan ollut hereillä, hän tuhisi.

Kärkikolmikko mahtui maalissa 13 sekunnin sisään. Neljäs oli rallimaailman superlupaus Jari-Matti Latvala, joka jäi testikisassaan kärkivauhdista 52,8 sekuntia.

Juha Salo palkitsi taustajoukot

Ison N:n voittoon ylsi hallitseva Suomen mestari Juha Salo Mitsubishillään. Hän oli kilpailusta kiitollinen taustajoukoilleen, jotka olivat tehneet kovan työn edellisessä kisassa rikkoutuneen auton kanssa.

– Kyllä tämä on paras palkinto koko porukalle, kun vielä alkuviikko hakattiin päätä seinään monien asioiden kanssa. Auto toimi nyt juuri niin kuin pitääkin ja päivä sujui tasaisen varmasti. Minun ei tarvinnut itse asiassa puristaa edes aivan maksimisuoritusta, hän kertoili.

Samassa luokassa SM-pistejohtoa pitävä Hannu Hotanen sijoittui toiseksi, noustuaan viidennellä erikoiskokeella ohi sitä ennen kakkospaikkaa pitäneestä Marko Uutelasta.

– Minäkin olin aamusta jotenkin nukuksissa, ei kulkenut ollenkaan vaikka kaikki oli kunnossa, Hotanenkin tunnusti.

Marko Uutela oli tyytyväinen kolmanteenkin sijaan, mutta kakkospaikan menetys vähän harmitti: – Ukin mies tuli väkisin ohi, ei auttanut mikään, hän mutisi. Ero syntyi varmaan siitä, että viimeisillä erikoiskokeilla minulle tuli pieniä herpaantumisia, ja kävin kerran jopa kahdella pyörälläkin.

Janne Vähämiko hallitsee kesäkautta luokassaan

Janne Vähämiko otti toisen peräkkäisen voiton pikku a-luokassa. Hänen voittoaan hieman helpotti se, että yksi pahimmista haastajista, Tomi Tukiainen kävi ojan pohjalla jo päivän toisella erikoiskokeella:

– Olin merkinnyt nuottiinkin, että liukas, mutta silti alkoi vaan puskemaan. Vedin käsijarrusta ja auto pyörähti spinniin ja sukelsi ojaan, jatkamaan päässyt Tukiainen kertoi tauolla.

Luokkaa johti aamun erikoiskokeilla Seppo Kopra Peugeot 306:lla, mutta hän joutui keskeyttämään tekniseen vikaan neljännellä. Vähämiko otti tuolloin johtopaikan ja piti sen maaliin saakka.

– Vähän meinasi tulla herpaantumista, kun johto oli niin reipas, hän kuitenkin tunnusti. – Muutama vähältäpiti -tilanne kyllä herätti ja skarppasin ajoani, hän kertoi maalissa. Luokan kakkoseksi sijoittui Sami Vatanen Opel Astralla ja Tomi Tukiainen keräsi kolmannen sijan pisteet.

Timo Mäenpää jo kolmanteen voittoon

Timo Mäenpää kiristi jälleen pikku n -luokan voittoon pudottuaan aamun ensimmäisellä EK:lla ensin reippaasti.

– Minulla on aina se ongelma, että pitää ottaa ekalla takkiin ja sitten lähteä ajojahtiin, hän naureskeli. – Syy on ehkä se, että en testaa ollenkaan, ja olen vähän turhan pitkiä aikoja ajamatta. Lämpenen vasta ensimmäisen pätkän ajettuani ja vire sen kuin paranee iltaa kohti, hän lisäsi.

Mäenpää oli vasta luokkansa 11:s ensimmäisen EK:n jälkeen. Loppumatkan pohjanmaan mies tulikin nilkka suorana ja nousi voittoon reilut viisi sekuntia ennen Aki Teiskosta.

1.    Sebastian Lindholm-Timo Hantunen BRT/JyvUA A6 Peugeot 206 WRC 37.13;1,
2.    Janne Tuohino-Mikko Markkula NilUA/RiiUA A6 Ford Focus WRC 37.23;3,
3.    Jussi Välimäki-Tero Gardemeister AKS A6 Hyundai Accent WRC 37.26;1,
4.    Jari-Matti Latvala-Miikka Anttila LRB/TAUK A6 Toyota Corolla WRC 38.05;9,
5.    Jouni Ampuja-Jarmo Lehtinen ValUA/POPPOO TEAM A6 Toyota Corolla WRC 38.39;6,
6.    Juha Salo-Mika Stenberg KaUA N3 Mitsubishi Lancer Evo 7 38.54;0,
7.    Hannu Hotanen-Sami Räsänen TMS/TapUA N3 Mitsubishi Lancer Evo 7 39.10;0,
8.    Marko Uutela-Tiina Uutela HamUA N3 Mitsubishi Lancer Evo 7 39.15;7,
9.    Juha Vuorela-Asko Sairanen J-äijät/LRB N3 Mitsubishi Lancer Evo 7 39.38;1,
10.  Jari Ketomaa-Tuomo Hannonen PiekUA/BRT N3 Subaru Impreza 555 39.38;9.